Förberedelser inför det första mötet



Innan du har det första mötet med oss bör du ta dig tid att gå igenom ditt ärende. Om du är förberedd och strukturerad till ditt första möte blir det lättare för oss att hjälpa dig. När du vänder dig till en advokatbyrå så betalar du för högkvalitativ juridisk rådgivning. För att använda vår och din tid på bästa möjliga sätt, förbered dig noga inför mötet.

Genom att vara förberedd får du också själv en bättre översikt av ditt ärende. Det handlar till exempel om att upprätta en kronologisk översikt över viktiga händelser. På så sätt kan du berätta för oss i vilken följd alla händelser som är viktiga för ditt ärende har inträffat.

Nedan får du lite vägledning i form av ett antal frågor som du kan ställa dig själv inför mötet med oss. Frågorna är i första hand utformade för att du ska få hjälp att strukturera upp ditt ärende. Tänk på att alla dokument kanske inte är av intresse, men det kan vara bra att åtminstone se över vilken dokumentation du har hemma om vi sedan efterfrågar något. Vi kan sedan tillsammans med dig skilja ut vilka handlingar som är relevanta.

  • Har du mottagit en skrift från eller skickat in något till en myndighet? Vem har du haft kontakt med på denna myndighet? Har du dokumentation rörande detta?

  • Har du haft ett möte med någon? Vem och när? Har du något som stöder detta, t.ex. en kalender?

  • Har du skickat eller mottagit något brev i anledning av ditt ärende? Till/från vem och när? Har du kvar brevet?

  • Har du skickat eller mottagit e-post angående ditt ärende? Till/från vem och när? Har du kvar e-postkorrespondensen?

  • Har du avgivit eller mottagit ett muntligt avtalsförslag? Till/från vem och när?

  • Har du skrivit under ett avtal? Har du ett undertecknat exemplar av detta avtal?

  • Har du avvisat ett förslag på avtal? Från vem? När? Har du en kopia på avtalsförslaget?

  • Har du mottagit eller överfört pengar? Till/från vem och när? Har du dokumentation på transaktionen?

  • Har du eller din motpart handlat i strid med ett avtal som gäller mellan er? När och på vilket sätt?

  • Har du eller din motpart inhämtat bakgrundsinformation som är av intresse för ärendet? När och från vilken källa? Vad går informationen ut på?

Avslutningsvis är en mycket viktig fråga som du bör ställa dig vad du vill uppnå med vår hjälp. Vill du ha hjälp med att ställa ett ekonomiskt krav? Vill du kanske att företaget som du anlitat ska rätta till brister i varor eller tjänster de levererat till dig? Vill du ha hjälp med att driva en rättsprocess? Behöver du hjälp med ett överklagande av något slag?




APPEAL ADVOKATBYRÅ AB

Telefon (växel): 08 83 00 03
E-post: info@appealadvokat.se

Disclaimer | Behandling av personuppgifter


Om byrån | Om advokatkostnader | Samarbetspartners | Medarbetare | Kompetensområden | Kontakta oss

2019 © APPEAL ADVOKATBYRÅ AB